Moje dziecko się nie koncentruje. Co z tym zrobić? 10 WSKAZÓWEK DO LEPSZEJ KONCENTRACJI U DZIECKA

Jak obudzić potencjał intelektualny drzemiący w dziecku? 7 przestarzałych przekonań na temat wychowania i rozwoju dziecka
2 maja 2017
Jak nauczyć dziecko koncentracji ZANIM pójdzie do szkoły?
7 maja 2017

Skąd bierze się brak koncentracji u dzieci? Czy dzieci z tego wyrastają? Jak sobie z tym poradzić? Czy są jakieś skuteczne sposoby? Co powinno Cię zaniepokoić?

 Michaś jest taki roztargniony. Ciągle się wierci, kręci, nie usiedzi spokojnie dwóch minut.  Wstyd iść z nim do restauracji albo nawet do lekarza, bo w poczekalni non stop muszę go upominać. Wszystkiego musi dotknąć, wszystko ruszyć, zaczepia inne dzieci.

W domu nie jest lepiej. Nie zajmie się dłużej jedną zabawką. Nie skupi się na klockach, nie chce rysować, nic sam nie chce robić, a nawet jak ja z nim coś robię to po kilku minutach się nudzi i szuka kolejnego zajęcia- też na pięć minut. Nic nie zrobi do końca.  Ciągle coś gubi, zapomina, po co poszedł. Jak idzie zrobić siku a po drodze zobaczy kota, to idzie za kotem i już z nawet nie pamięta, że chciał do toalety. Czy to normalne?

Bardzo często spotykam takie sytuacje. Problemy z koncentracją u dzieci to niestety coraz bardziej powszechne zjawisko. Rodzice bardzo się tym martwią. Dzieci nie koncentrują się przy szlaczkach, przy pisaniu, rysowaniu, nie chcą czytać, bardzo długo trwa odrabianie lekcji. Problem dotyczy również pań w przedszkolu oraz nauczycieli w szkole. Bardzo utrudnia to prowadzenie lekcji, bo dziecko , które się nie koncentruje, po prostu przeszkadza innym. Problem rośnie.

Więcej o takich problemach przeczytasz w poradniku Obudź w dziecku olbrzyma

Co zwykle robi się w takiej sytuacji?

Wariant 1

Uśpienie czujności

Poczekam aż mu przejdzie., on z tego wyrośnie. To jeszcze dziecko.

Czy to rzeczywiście tak działa? Czy to jest skuteczna metoda? No nie, nie jest, ani to metoda ani to skuteczność.  To jedynie wymówka albo usprawiedliwienie dla braku jakichkolwiek działań. Wyrasta się z butów i z kurtki, ale nie z takich problemów.

Dlaczego rodzice nie podejmują działań?

To banalnie proste-nie wiedzą, jakie to mają być działania!

Niektórzy rodzice będą szukać wiedzy i porady u psychologa. Niestety przeciętny psycholog nie ma wiedzy z tego zakresu, oto cała tajemnica. Brak koncentracji nie jest kwestią wychowania ani błędów rodzicielskich.

Wariant 2

Spokojnie wytłumacz dziecku

Jeżeli dziecko jeszcze nie chodzi do szkoły, ten  problem dotyczy głównie rodziców. Męczą się rodzice potwornie meczą, ale mają na tyle oleju w głowie, że nie kupują  bajeczki o wyrastaniu z problemów. Sami usiłują temu zaradzić. Jak to robią?

Tłumaczą- dużo, spokojnie, rozmawiają. Czy to działa? No, nie bardzo, bo dzieciak tego nie słucha. Po pierwsze nie ma czasu, a po drugie, nawet jak go się złapie, żeby chwilę posiedział i mówi wprost do niego, to całe to gadanie jakby odbija się od niego, jakby nie słuchał, jakby to po nim spływało….

Wariant 3

Tradycyjne niezawodne metody

To jest sytuacja, w której dziecko:

  1. nie wyrosło z problemu braku koncentracji,
  2. tłumaczenia nic nie dały

Kończy lat 6 albo 7 i ….rodzice są wezwani do szkoły.

-Pani syn się nie koncentruje. To, że sam nie będzie nic umiał to nic wielkiego, proszę pani.  On nie pozwala innym dzieciom się uczyć, Ciągle kogoś zaczepia, ciągle cos mówi, ciągle się z czegoś śmieje, ciągle wychodzi z ławki , ciągle coś komuś zabiera, być może pożycza, ale bez zgody właściciela. Ja mu oczywiście wpisuję uwagi , daję smutne minki, czarne żetony, ale on sobie z tego nic nie robi. Jak go Pani wychowała? Proszę wpłynąć na syna. To się musi zmienić.

-Jak ja mam wpłynąć na syna?

-Po prostu trzeba w domu go karać. Tylko w ten sposób dziecko zrozumie, że naprawdę nie wolno przeszkadzać innym. Musi dotkliwie odczuć konsekwencje.

I jeszcze dorzuca coś o złym wychowaniu, braku konsekwencji rodzicielskiej, nadopiekuńczości i tym podobne rzeczy, które wbijają się jak sztylet prosto  w Twoje serce wzbudzając  ogromne poczucie winy. Frustracja też się wkrada. Acha, znaczy się jestem złą matką. Tłumaczenia nic nie dały, dziecka bić nie będę, ale kary to widać dobry sposób, skoro mówi to nauczycielka.

Przystępujemy do działania.

Internet: jakie kary stosować dla sześciolatka?

Wujek google wyrzuca: karny jeżyk. O, coś dla mnie. Pasuje. Tyle minut w kącie, ile ma lat. Cudowna metoda. Humanitarna. Kupuję.

Po kilkunastu kampaniach jeżykowych efektu brak. Coś nie działa.

Kochanie, czy w twojej rodzinie  aby na pewno wszyscy byli, no wiesz, normalni?

Może oni go nam podmienili w tym szpitalu, tyle się słyszy o takich przypadkach….

 

Forum : mamusie jakie kary stosujecie????

Mama łobuza  pisze: Ja zabieram tablet, słodycze, bajki, daję szlaban na podwórko,  zabieram telefon, wszystkie gry, zabroniłam pójść na trening, chodzi o to, żeby dziecko odczuło. To musi być coś, na czym mu zależy.

-Acha, dzięki, a czy to zadziałało?

-Wiesz, to działa jak jesteś konsekwentna, a mi trochę tej konsekwencji brakuje, dlatego u mnie akurat jeszcze nie działa, ale ty próbuj, powodzenia.

-Jasne, dzięki….

Wariant 4

Nagrodą więcej zdziałasz

Forum: Mamusie, ratunku, na mojego urwisa kary nie działają. Co robić?

Mama Wojtusia pisze: wiesz co, ja to nigdy bym własnemu dziecku żadnej kary nie dała. Ja kocham moje dziecko. Nagrodą więcej zdziałasz niż karą.

Znowu to okropne poczucie winy. Boże, jaką jestem złą matką. Nagroda, oczywiście że nagroda. Będziemy go nagradzać za dobre zachowanie, aż on zrozumie, że nam zależy na jego dobrym zachowaniu i sam z własnej woli zacznie się dobrze zachowywać. Bajkowo:)

Jak będziesz grzeczny,to na lodówce będzie żeton z uśmiechnięta buźką. Jak uśmiechniętych buziek będzie 10 to kupimy Lego.

Długo, oj długo to trwało. Ale uzbierał. Sukces?

Tak, ale tylko dla sklepu zabawkowego.

Pomimo posiadania klocków zachowanie się nie zmieniło….Dlaczego? Bo nie miało prawa się zmienić.

 

Ostatnio oglądałam dra Housa. Lubię tę jego dociekliwość  i  nieszablonowe podejście do problemów. To mnie inspiruje. Nie skupiaj się tylko  na objawach, dojdź do źródła a wyleczysz człowieka.

Więcej o problemie koncentracji u dzieci znajdziesz w moim

poradniku Obudź w dziecku olbrzyma

Problemy z koncentracją często wynikają z głębszych uwarunkowań. Dlatego tradycyjne behawioralne metody są nieskuteczne. Chcę jasno powiedzieć:  kary, nagrody, zakazy, szlabany, groźby, tłumaczenia nie odniosą żadnego skutku. Dlaczego? Bo brak koncentracji  nie jest kwestią wychowania!

Dlatego właśnie  większość psychologów udziela rad, które nie działają! Albo uśpią czujność rodzica albo karami i nagrodami pogłębią problem.

To co? Garść konkretów? Proszę bardzo:

SPRAWDŹ  ŹRÓDŁA PROBLEMU

Jeżeli twoje dziecko ma kłopoty z koncentracją odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Czy moja ciąża i poród były w porządku, dziecko urodziło się zdrowe?

( jak się czułaś w ciąży? stres? nerwy? choroba? leki?  poród o czasie ? siłami natury? Dziecko zdrowe? 10  w skali Apgar?)

  1. Tak
  2. Nie
  3. Czy rozwój wczesnodziecięcy był prawidłowy?

(Poważna choroba, niedotlenienie, brak raczkowania, zabiegi pod narkozą)

  1. Tak
  2. Nie

Jeżeli na oba  pytania odpowiedziałaś TAK, przejdź do  punktu 10 WSKAZÓWEK DO LEPSZEJ KONCENTRACJI U DZIECKA na końcu artykułu.

 

Jeżeli  przynajmniej jedną twoja odpowiedz brzmi NIE, czytaj dalej.

WYKONAJ TRZY PROSTE TESTY:

  1. Test lateralizacji

Poproś dziecko, żeby zajrzało do pustej butelki. Zauważ,  które oko przykłada do butelki.

Jeżeli jest to oko prawe i dziecko jest praworęczne, oznacza to , że jest zlateralizowane prawostronnie.

Jeżeli jest to oko lewe i dziecko jest leworęczne, oznacza to, że jest zlateralizowane lewostronnie.

Jeżeli  jest to oko prawe a dziecko jest leworęczne, oznacza to lateralizację skrzyżowaną.

Jeżeli jest to oko lewe a dziecko jest praworęczne, oznacza to również lateralizację skrzyżowaną.

Z tych przypadków tylko lateralizacja skrzyżowana jest niepokojąca. Jest jedną z głównych przyczyn trudności ze skupieniem uwagi.

 

  1. Test leniwej ósemki

Dziecko stoi prosto, nie rusza głową. Ty weź do ręki jakiś  mały przedmiot ,  może to być flamaster, piłeczka, mała zabawka. Przed oczami dziecka rysuj w powietrzu POWOLI dużą leżącą ósemkę (znak nieskończoności). Dziecko nie rusza głową, tylko porusza oczami. Jeżeli ruch jest płynny,  nie sprawia trudności, to dobrze. Jeżeli  dziecko odwraca głowę, robi dziwne miny, napina się, przeskakuje wzrokiem do kolejnego punktu, nie ma płynnego ruchu, może to oznaczać m.in kłopoty  ze spostrzeganiem , nieprawidłowe wodzenie wzrokiem. Brak synchronicznej współpracy obojga oczu również odpowiada za brak koncentracji.

 

  1. Test móżdżka

Połóż dziecko na podłodze na brzuchu. Ręce ma trzymać wzdłuż ciała, głowa prosto , nie na boku. Poproś,  żeby podniosło rękę albo nogę,  kiedy ty dotkniesz. Ma unieść lekko, nie wysoko. Teraz dotykaj po kolei: ręka  prawa, ręka  lewa, noga prawa, noga lewa.

Następny etap to dotykanie dwóch kończyn naraz: prawa ręka i prawa noga oraz lewa ręka i lewa noga.

Kolejny, ostatni etap to ruchy skrzyżowane. Dotykaj naraz prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi. Ostatni etap powtórz trzykrotnie.

Test wyszedł dobrze, jeżeli kończyny dziecka reagowały za każdym razem prawidłowo.

Jeżeli były kłopoty z  prawidłową reakcją, oznacza to zaburzenia w pracy móżdżka.

Móżdżek jest kluczowym elementem prawidłowej koncentracji.

Pora na konkretne ćwiczenia usprawniające koncentrację uwagi. Ćwiczenia mają być formą zabawy i przyjemności sprawianej i dziecku i sobie. Ćwiczycie ok. 15 minut dziennie. Im  młodsze dziecko tym efekty widać szybciej. Przeciętny czas poradzenia sobie z problemem wynosi ok. 6 miesięcy.

GRUPA I

Ćwiczenia przy skrzyżowanej lateralizacji

Te ćwiczenia mają na celu wytworzenie nowych połączeń międzypółkulowych, nowych synaps, aby złagodzić skutki skrzyżowanej lateralizacji. Mają utworzyć nowe szlaki komunikacyjne pomiędzy półkulami, aby koncentracja stała się  możliwa.

  1. Ruchy naprzemienne na stojąco

Dziecko podnosi kolano i dotyka nim przeciwległego łokcia kierując przy tym swój wzrok na punkt styku kolana i łokcia. Chodzi o to, żeby ćwiczenie wykonywać świadomie. Wolną rękę dziecko odciąga do tyłu.

5 razy na każdą stronę.

 

  1. Ruchy naprzemienne na leżąco

To samo ćwiczenie, ale w pozycji leżącej. Dziecko unosi kolano i dotyka nim  przeciwległego łokcia jednocześnie unosząc głowę i patrząc na to, co robi.

5 razy na każdą stronę

 

  1. Przerzucanie woreczka z ręki do ręki nad głową

Potrzebny jest woreczek z ryżem albo grochem. Można kupić albo samemu uszyć. Dziecko stoi prosto, ręce rozkłada na boki. Przerzuca woreczek z ręki do ręki nad głową. Ważne jest, aby cały czas miało kontakt wzrokowy z woreczkiem. Dzieci często patrzą gdzie indziej i dziwią się, że im  nie wychodziJ

10 powtórzeń

 

  1. Przerzucanie woreczka pod kolanami

Dziecko trzyma woreczek w prawej ręce i unosi lewe kolano. Po kolanem rzuca woreczek  do drugiej ręki. I na odwrót. Kiedy woreczek znajdzie się w lewej ręce, unosi prawe kolano i rzuca woreczek pod kolanem, tak, aby złapała go druga ręka.

10 powtórzeń

 

  1. Masaż ucha

To jedno z ulubionych przez dzieci ćwiczeń. Mama masuje uszy dziecka jednocześnie od góry do dołu i z powrotem za pomocą kciuka i palca wskazującego. Uszy robią się różowe, mięciutkie a w końcu stają się czerwone. Teraz mama rozciąga uszy we wszystkich kierunkach. FajneJ

3-5 powtórzeń.

 

GRUPA II

Ćwiczenia przy zaburzonej pracy móżdżka

Móżdżek odpowiada za koordynację, koncentrację, pamięć, czytanie, pisanie.

  1. Unoszenie dotkniętych kończyn

To ćwiczenie już znasz. Tak samo wyglądał test.

Połóż dziecko na podłodze na brzuchu. Ręce ma trzymać wzdłuż ciała, głowa  prosto , nie na boku. Poproś, żeby podniosło rękę albo nogę, kiedy ty dotkniesz. Ma unieść lekko, nie wysoko. Teraz dotykaj po kolei : ręka  prawa, ręka lewa, noga prawa, noga lewa.

Następny etap to dotykanie dwóch kończyn naraz: prawa ręka i prawa noga oraz lewa ręka i lewa noga.

Kolejny, ostatni etap to ruchy skrzyżowane. Dotykaj naraz prawek ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi.

Ostatni etap powtórz 10 razy.

 

  1. Bączek

Ćwiczenie w wersji siedzącej: dziecko siada na małym kocyku, unosi nogi lekko do góry i obraca się pomagając sobie rękami. Ma się kręcić szybko jak bączek. Najlepiej tylko w jedną stronę.

Wersja stojąca: wirowanie z rozłożonymi ramionami. Szybkie obroty ciała w jedna stronę.

  • 10 obrotów minimalnie, ale nie ograniczaj dziecka

 

  1. Prostowanie kończyn na czworaka

Dziecko klęka i podpiera się ramionami,  jak piesek. W tej pozycji prostuje jednocześnie prawą ręką i lewą nogę. Liczy do trzech i zmienia układ kończyn.

Po 5 razy każda pozycja.

 

  1. Rzucanie woreczkiem do celu

Będziecie ćwiczyć rzuty do celu. Celem  może być koszyk albo pudełko. Dziecko stoi w takiej odległości, żeby mogło trafić do celu. Odległość stopniowo zwiększamy w miarę postępów dziecka. Koło celu jest mama, której zadaniem jest odrzucanie woreczka do dziecka. Dziecko rzuca raz prawą a raz lewą ręką.

Po 5 razy każda ręka.

 

 

GRUPA III

Ćwiczenia przy zaburzeniach wodzenia wzrokiem

Wzrok i percepcja wzrokowa są bardzo ważnymi elementami w procesie nauki szkolnej i koncentracji. W czasach tabletów i TV oczy naszych dzieci nie ruszają się tyle, ile powinny. Uwaga: gapienie się w monitor nie jest treningiem wzroku. To zawieszenie wymuszone przez iluzję ruchu na nieruchomym monitorze.  Oczy dziecka powinny pracować, ruszać się we wszystkie strony, patrzeć we wszystkich kierunkach. Bardzo często zapominamy o tym, że oczy są takie ważne.

To ćwiczenie również częściowo znasz z testu.

  1. Gimnastyka oka

Dziecko stoi prosto, nie rusza głową. Ty weź do ręki jakiś mały przedmiot ,  może to być flamaster, piłeczka, mała zabawka. Przed oczami dziecka rysuj w powietrzu POWOLI :

  • Linie poziome 5 razy
  • Linie pionowe 5 razy
  • Linie skośne 5 razy
  • Koło 5 razy
  • Kwadrat 5 razy
  • Leniwe ósemki 5 razy
  • Mruganie –dziecko powinno chwilę pomrugać ( 20 mrugnieć)
  • Palming- po treningu dobrze jest odpocząć. Dziecko zasłania sobie oczy swoimi rękami tak, aby było całkiem czarno. Odpoczywają i oczy i mózg. Ok. 1 minuty.

 

Więcej ćwiczeń znajdziesz w moim e- booku Obudź w dziecku olbrzyma

 

Jeżeli test wyszedł dobrze, oznacza to, że wystarczy Ci kilka prostych do zastosowania wskazówek.

10 WSKAZÓWEK DO LEPSZEJ KONCENTRACJI U DZIECKA

  1. Zmotywuj dziecko. Podziel jego zadania na mniejsze części tak, aby zobaczył, gdzie jest koniec. Łatwiej mu będzie sprostać kilku krótkim zadaniom niż jednemu wielkiemu.
  2. Stosuj wyzwania zamiast kar: zrobisz to, a jak skończysz to jeszcze tylko to, i jeszcze coś niewielkiego a potem już możesz iść na podwórko.
  3. Ustal, że przez 3-5 minut będzie robił tylko to zadanie na 100 procent, bez gadania i odchodzenia, a potem może chwilę odpocząć. I kolejne 5 minut. I jeszcze jedno.
  4. Przypilnuj zaangażowania dziecka. To dla niego na początku może być trudne. Kilka minut pracy i przerwa.
  5. Ogranicz słodycze, fast foody, żywność przetworzoną
  6. Odżywiaj mózg dziecka: zadbaj, aby w diecie nie zabrakło ryb, warzyw , owoców, pełnoziarnistych zbóż, orzechów
  7. Unikaj napojów słodzonych, a zwłaszcza gazowanych, dzieci lubią wodę
  8. Ogranicz dostęp do TV, smartfonu, tableta i innych urządzeń multimedialnych a zwłaszcza nie pozwalaj oglądać w trakcie posiłków
  9. Zapewnij dziecku więcej ruchu, a zwłaszcza na świeżym powietrzu
  10. Poćwicz z nim oddech przeponowy w celu dotlenienia mózgu

Zacznij działać a efekty Cię zaskoczą.

 

Mariola Kurczyńska

Coach rodzicielski, terapeuta

7 Komentarze

  1. Beata napisał(a):

    Wskazówki, pani są dla mnie, oczywiste. Nasza starsza córka jest tak własnie wychowywana i nie mamy z nią problemów pięknie rysuje, wspina się, ma wspaniałe słownictwo, sama wymyśla zabawy, jedno małe ale jest trochę niezdarna tj. rozlewa, wysypuje, zrzuca przedmioty ( ja tez ) poprosimy o wskazówki jak sobie z tym radzić. Jedną rzecz bym dopisała dużo przytulania i poświęconego czasu baz komórki w ręce i grającego telewizora za plecami. Pozdrawiam Beata

  2. Smutna napisał(a):

    Pani Mariolu dziękuję za wskazówki napewno skorzystam. Mam pytanie czy problem może pojawić się nagle?? Od miesiąca Pani w przedszkolu powtarza ze corka jest nieswoja. W domu też muszę 5 razy powtarzać wołać nawoływać powtarzać zanim zareaguje na moje wołanie czy prośbę. Lubiła puzzle teraz nie chce nawet słychać o układaniu. Nie może zupełnie skupić uwagi. 7 miesięcy temu pojawiła się siostrzyczka. Czy to nasza wina ciągle upominamy starsza, ucieramy gdy młodsza śpi. Czuję się winna. Jestem przerażona. Jutro zrobię jej testy.

    • Mariola Mariola napisał(a):

      Wygląda na to, że problem nie pojawił sie nagle, tylko narastał a teraz sie zamanifestował. U córki narasta frustracja, dlatego prawdopodobnie przestała się koncentrować i straciła ochotę na swoje ulubione zabawy.Jeżeli ją za dużo upominacie w trosce o młodsze dziecko, może czuć się zagrożona. Stąd może wynikać zmiana jej zachowania. Zalecam najpierw zmienić oddziaływania rodzicielskie, a potem robić dziecku badania i testy.Prawdopodobnie rozwiązanie tego problemu jest w zasięgu waszej ręki. Jeżeli potrzebuje Pani więcej wskazówek, proszę o kontakt mailowy: kontakt@mariolakurczynska.pl

  3. mama natka napisał(a):

    Witam Pani Mariolo, dziękuję za wskazówki. Mam synka w wieku 7 lat. W tym roku idzie do szkoły. Umie skupić się na pracy którą w danej chwili wykonuje, lubi rysować, budować wymyślne pojazdy z klocków. Jednak żeby coś zrobił musimy do niego mówić po kilka razy… a do tego mamy z synem problem od dłuższego czasu… nie wiem czy Pani mogłaby nam pomóc w tej sprawie. Chodzi o onanizm. Syn szczególnie rano po przebudzeniu kładzie się na brzuchu i rusza intensywnie pupą. Nie pomagają prośby, groźby, załadowanie różnych rzeczy… Już czasami czuję się bezsilna… proszę o pomoc. Dodam jeszcze że badałam Syna na pasożyty. Pozdrawiam

  4. Monika napisał(a):

    super artykuł. trochę się zdziwiłam, po teście z butelka Mam 2 synów i ten, który ma lepsze wyniki w nauce, okazuje się, że ma problemy z koncentracja ma tzw. lateralizację krzyżową;)

    • Mariola Mariola napisał(a):

      Jak to mówią, jedna jaskółka wiosny nie czyni. Skrzyzowana lateralizacja jezeli wystepuje bez innych odstepstw od normy, jezeli pozostałe funkcje są prawidlowo rozwinięte, nie bedzie wielkim problemem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

займ на карту займ на карту срочно без отказа