Czy szlaban na rower i piłkę faktycznie motywuje dziecko?

10 sposobów na zachęcenie dziecka do nauki
14 marca 2017
Zabezpieczony: KS Obudź w dziecku olbrzyma
22 kwietnia 2017

Dziecko rodzi się zdolne, a potem trafia do szkoły….

Nasz system edukacji, programy kształcenia, podstawy programowe tworzone są w oparciu o tezę, która paradoksalnie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Większości nauczycieli  wydaje się, że aktywność intelektualna jest sprawą tylko i wyłącznie mózgu. Niestety wielu rodzicom też tak się po prostu wydaje. Ulegają presji szkoły, aby zmuszać, o przepraszam,  motywować dziecko do siedzenia grzecznie , prosto przy biureczku, nie kiwania nogą, nie pstrykania długopisem, nie rozglądania się, nie dyskutowania… Że podobno w ten sposób nauka wchodzi do głowy, a jak się dziecko rusza to wtedy zaburza się  cały proces. Dziecko powinno siedzieć spokojnie, bo inaczej  niczego się nie nauczy.

A to duży błąd. Takie rozumowanie możemy już spokojnie odłożyć do lamusa. To po prostu nie działa! To jeden z najpopularniejszych mitów dotyczących uczenia się.

Procesy myślenia i uczenia odbywają się nie tylko w głowie. Chociaż o tym głośno się nie mówi, w  aktywności intelektualnej dzieci integralną rolę gra CIAŁO. Ruch fizyczny zwiększa możliwości poznawcze mózgu. Z dnia na dzień przybywa badań, które to potwierdzają i wyjaśniają. Kluczem do edukacji szkolnej dziecka jest zatem RUCH! Rozwój intelektu jest ściśle powiązany z ruchem fizycznym i w świetle dzisiejszych badań naukowych ignorancją jest nieznajomość tych podstawowych reguł.

Wiercipięta w ławce

Myśl i ruch są naturalną drogą rozwoju każdego dziecka. Nie ma innej drogi.  Dlatego dzisiejsze warunki kształcenia, sadzanie do ławek szkolnych dzieci  6-cio i 5-cioletnich jest niczym innym jak tylko zaburzeniem ich naturalnego rozwoju. Od dziecka wymaga się pracy umysłowej przy niewielkim lub wręcz żadnym wykorzystaniu ruchu. W takich warunkach nie ma mowy o radosnym uczeniu się. Brak wystarczającej porcji ruchu w szkole niestety nie wpływa korzystnie na rozwój  możliwości poznawczych dziecka. Uczenie się nie jest procesem odbywającym się wyłącznie w głowie!

 

Farmakologia dla nazbyt ruchliwych

Siedź, nie ruszaj się, nic nie mów i myśl! Coraz więcej mamy dzieci ruchliwych, dzieci z zaburzeniami uwagi, dzieci z nadpobudliwością. I będzie ich przybywać. Niestety te dzieciaki są bardzo niewygodne w klasie. Nie da się ich po prostu uciszyć i zabronić im skutecznie kołysania się, kiwania nogami, rozglądania się i innych form ekspresji. A skoro prośba ani groźba nie dają rady, to zostaje farmakologia. Coraz więcej rodziców jest nakłanianych do podawania dzieciom leków. Czy te leki działają? O, tak! W klasie jest spokój. A zainteresowanym polecam pasjonującą lekturę skutków ubocznych. Też działają. A jakże!

 

Pozwólmy im się ruszać

Na przerwach w szkole obowiązuje zakaz wychodzenia na zewnątrz. Jest też zakaz biegania po korytarzu szkolnym. I zakaz hałasowania. I parę innych zakazów kompletnie sprzecznych z normalnym rozwojem dzieci. Po szkole przynajmniej dobrze by było się dotlenić i wyszaleć, ale większości dzieci nie jest to dane, ponieważ, po pierwsze, relaksują się przy tablecie a po drugie, po tym słodkim relaksie, muszą odrabiać lekcje, znowu w tej samej pozycji.

Uczenie się i myślenie to procesy nie tylko mózgu ale i całego ciała. Niestety przywykliśmy sądzić, że myślenie to proces, który przebiega w  obszarze głowy i mózgu i jest zupełnie niezależny od reszty ciała. A to duży błąd!

Ruch aktywuje połączenia nerwowe w całym ciele tworząc z niego wspaniały, kompletny instrument uczenia się. Czy łatwo nam to przyjąć czy nie, ruch fizyczny w znacznym stopniu poprawia nie tylko uczenie się ale i twórczość, kreatywność, radzenie sobie  ze stresem, przyjmowanie porażek, opanowanie własnych emocji, z agresją włącznie.

Problemowi agresji u dzieci poświęciłam więcej miejsca w moim materiale video:

Jak Pozbyć Się Problemu Agresji u Dziecka?

Ruch znacząco wpływa na zdrowie fizyczne ale i psychiczne, a może właśnie przede wszystkim psychiczne dzieci. Jedno jest ściśle powiązane z drugim.

 

A jak to wygląda  u Was w domach? Czy Wasze Dzieci jedzą śniadanie oglądając bajkę?  Leżą na kanapie przed telewizorem? Grają na tablecie? Na play station? Nieruchomo i ze spłyconym oddechem? Na podwórko wychodzą ze smartfonem z grami?

Bramą do nauki jest  odpowiednia ilość ruchu. Aktywność fizyczna. Pamiętaj o tym zanim zarządzisz szlaban na rower!

 

Mariola Kurczyńska

coach rodzicielski, terapeuta

2 Komentarze

  1. Krzysztof napisał(a):

    bardzo dobry tekst. dziękuję. Wiele sobie dzięki niemu przemyślałem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

займ на карту займ на карту срочно без отказа