Jak sprawić, żeby dziecko było grzeczne w szkole? 7 sprawdzonych sposobów

Jak nauczyć dziecko zasypiać? 10 praktycznych kroków
9 lutego 2018
Dziecko mnie bije! Co robić?
22 lutego 2018

Jak sprawić, żeby dziecko było grzeczne w szkole? 7 sprawdzonych sposobów

Jak tam w szkole? Byłeś grzeczny?

 O, uwagę masz. Czyli dzisiaj byłeś niegrzeczny. No, mój drogi, staraj się. Za karę masz karę szlaban na tablet i nie będzie bajek do piątku. Mamusia mówi,  tatuś mówi, że grzeczny masz być. A ty jesteś niegrzeczny, uwagi mi przynosisz. Jak będziesz grzeczny to dostaniesz z powrotem tablet.

O co tutaj chodzi? Co to za komunikat? Co to znaczy: być grzeczny? Co to znaczy, że dziecko jest grzeczne?

Takie pytanie zadałam wielu rodzicom  i każde z nich miało kłopot z udzieleniem mi jasnej i prostej odpowiedzi. Po namyśle odpowiedzi były, ale każda z nich była inna!

Zastanów się, jak byś Ty jako Mama czy Tata odpowiedział/a na takie pytanie. Czy wiesz, czego wymagasz od dziecka?  I pytanie drugie, ważniejsze: czy Twoje dziecko o tym wie?

Co konkretnie  dziecko ma zrobić lub czego nie zrobić, żeby uznał, że  jest grzeczne?

Takie słowa: bądź grzeczny dla dziecka nic nie oznaczają, bo ono nie wie, co dokładnie masz na myśli.

Nie czyta w Twoich myślach. Nie, to wcale nie jest dla niego oczywiste. Grzeczny czyli jaki? Co dla Ciebie znaczy grzeczny?

 

Posłuszny? O to chodzi? Ma słuchać dorosłych we wszystkim?

Czy jak robot, bez refleksji, wykonywać każde polecenie?

Czy może to znaczy, że ma siedzieć na lekcji z prostymi plecami, z rękami opartymi o ławkę i słuchać tego, co pani mówi ?

Nie reagować na prośby  kolegów o pożyczenie gumki?

A może chodzi o to, że jak wraca do domu to od razu ma odrabiać lekcje. Bez przypominania. Oczywiście też bez marudzenia.

Czy grzeczny to znaczy, że przynosi same czwórki i piątki? Bo go na to stać, więc tak ma być?

Czy grzeczny  oznacza, że w ogóle nie robi bałaganu w swoim pokoju? Czy, że sprząta po sobie za każdym razem chętnie i bez przypominania?

Czy może to oznacza, że  bawi  się tylko jedną zabawką, następnie ją odkłada i bawi się kolejną?

Każdy z was ma inne kryteria i inne wyobrażenie o tym, co znaczy grzeczny.  Zobacz, skoro ja nie wiem co dla Ciebie oznacza słowo grzeczny, to skąd ma to  wiedzieć Twoje dziecko?

 

Co w takiej sytuacji robić?

 

  1. Powiedz konkretnie o co ci chodzi.

 

-Krzysiu, niefajnie jest jeść śniadanie na lekcji, bo dostaje się uwagę. Lepiej jest zjeść śniadanie na przerwie.

-A co jak ja jestem głodny?

 

  1. Zaproponuj rozwiązanie.

 

No to zjemy coś więcej na śniadanie. Rano wstaniemy 10 minut wcześniej. Zjesz większe śniadanie. I dostaniesz dwie kanapki do szkoły. Na jednej przerwie zjesz jedną a  na drugiej drugą. Tak, żebyś wytrzymał.

 

  1. Poproś nauczycielkę, żeby wspierała Twoją pracę i nie demotywowała dziecka uwagami.

 

Ty pracujesz nad problemem a  nauczycielka daje uwagę. To podcina dziecku skrzydła. Krzysiu szybko dojdzie do wniosku, że wysiłek mu się nie opłaca.

Umów się z nauczycielką, żeby mu też przypomniała na każdej przerwie, żeby ugryzł kanapkę.

To jest rzecz do wypracowania. Waszym zadaniem jest dziecko wspierać, a nie tylko wymagać.

 

  1. Sprawdź. Zapytaj: jak poszło?

 

Jak ci poszło z tym jedzeniem? Dałeś radę?

 

  1. A co jeśli nie poszło?

 

To normalne. Mało co udaje się za pierwszym razem. Jutro spróbujecie znowu. Jeszcze raz dokładnie wytłumacz obrazowo, jak ma pracować nad swoim problemem.

 

  1. Pracuj tylko nad jedną rzeczą naraz. Jak skończysz, przejdź do kolejnej.

 

Jak pracujesz nad jedzeniem śniadania to nie pracuj nad gadaniem na lekcji czy sikaniem w czasie lekcji. Problemy rozwiązuj po kolei.

 

  1. Unikaj kar

 

Pracuj nad problemem dziecka, ale nie dając mu karę za to, że zdarzyło mu się ulec impulsowi. Potraktuj to jako zadanie. Macie do przepracowania jego słabość. Pomóżcie mu. Nie karajcie go za to, że jest tylko dzieckiem i jeszcze nie potrafi nad sobą zapanować w każdej sytuacji. Dopiero się tego uczy.

 

I jeszcze jedno. Nie myśl, że jak raz powiesz to wystarczy. Nigdy tak nie ma. Konfucjusz powiedział: powiedz mi a zapomnę. Więc jeżeli chcesz, żeby dziecko zapamiętało to, co ty mówisz, to musisz powtarzać. Nawyk wymaga utrwalenia, w związku z tym, jednorazowa akcja nie wystarczy. Musisz to robić regularnie i systematycznie. To musi się stać Twoim priorytetem na 7-14 dni, aż problem zniknie.

Na następny raz zanim powiesz do dziecka uświęcony tradycją zwrot: masz być grzeczny, zastanów się, o co ci chodzi, co masz na myśli i wytłumacz mu to konkretnie.

 

 

 

 

2 Komentarze

  1. pauli napisał(a):

    hmmm ja mojemu 6-cioletniemu dzikuskowi mowie zawsze “baw sie dobrze i prosze przestrzegaj zasad, wiem ze jestes dobrym chlopcem”. Czytajac Pani posty odnajduje w nich sama siebie, jest tamzrozumienie dla dziecka ale i stawianie odpowiednich wartosci na swoim miejscu, czyli to JA jestem rodzicem i to JA tu ustalam zasady, to czego mi brakowalo w dotychczasowych blogach o wychowaniu dzieci. Dziekuje!

    • Mariola Mariola napisał(a):

      Bardzo dziękuję, czuje sie doceniona:) Tak, masz rację, czasami rodzice stawiaja dziecko na piedestale kompletnie nie zdając sobie sprawy, że mały człowiek, który dopiero wchodzi w życie, potrzebuje mieć nie kumpli czy służących tylko RODZICÓW. Od nich właśnie chce sie uczyć a przyjaciół mieć w przedszkolu i na podwórku. Powodzenia i sukcesów dla wspaniałej Mamy zyczę:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *