6 umiejętności dobrego specjalisty pracującego z dzieckiem
Jesteś specjalistą pracującym z dzieckiem i rodzicami? Na przykład pedagogiem, psychologiem, nauczycielem przedszkola lub żłobka? Albo psychologiem przedszkolnym? Jeśli tak, to dobrze wiesz, że to niełatwy kawałek chleba. To praca trudna i wymagająca na wielu obszarach. Często niedoceniana. Jednak przynosząca też ogrom satysfakcji i radości.
I piszę te słowa jako specjalistka, która od prawie 30 lat pracuje z dziećmi i ich rodzicami. Ale również jako ekspertka, która szkoliła i wspierała innych specjalistów pracujących z dziećmi. Na bazie lat doświadczenia – swoich oraz koleżanek i kolegów z branży, z którymi miałam przyjemność wymieniać doświadczenia, stworzyłam listę 6 umiejętności dobrego specjalisty pracującego z dzieckiem.
Możesz potraktować ten artykuł jako checklistę – przyjrzyj się każdej z niżej wymienionych umiejętności i zastanów się, jak ona u Ciebie wygląda. Wszystko gra? A może należy nad czymś popracować? Albo dodasz coś od siebie? Zapraszam do lektury!
Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:
- jesteś specjalistą pracującym z dzieckiem,
- chcesz ciągle się doskonalić i rozwijać w swoim fachu,
- miewasz trudności w pracy z dziećmi i rodzicami,
- chcesz stawać się coraz lepszym specjalistą
To krótki, ale przyjemny i treściwy artykuł, z którego dowiesz się:
- Dobry specjalista – czyli jaki?
- 6 umiejętności dobrego specjalisty.
- Jak skutecznie budować relację pełną zaufania z rodzicem i dzieckiem?
Zaparz sobie herbatkę i zapraszam do lektury!
Dobry specjalista – czyli jaki?
Dobry specjalista. No właśnie. Co to tak naprawdę oznacza? Myślę, że jest to pojęcie względne i zależy od człowieka. Natomiast jest kilka stałych cech i umiejętności, które według mnie, specjalista powinien mieć.
Przede wszystkim jest to chęć pomocy, rozumienie potrzeb klientów. Szeroka wiedza oraz umiejętność zastosowania jej w praktyce. Czyli absolutne podstawy. Ale… To nie wszystko, prawda? A więc co jeszcze charakteryzuje dobrego specjalistę?
6 umiejętności dobrego specjalisty
- 1. Uważne słuchanie
To absolutna podstawa. Uważne słuchanie dziecka i rodzica, dobór odpowiednich pytań (otwartych i zamkniętych) to coś, co pozwoli na pogłębienie relacji terapeutycznej, a przede wszystkim – pozwoli specjaliście dobrze zapoznać się z problemem. Co więcej – umiejętne słuchanie pomaga dostrzec problemy emocjonalne lub inne trudności, z którymi zmaga się dziecko (często niewyrażone wprost przez rodziców).
Od tego, jak uważnie specjalista słucha, może zależeć efektywność dobranych przez niego narzędzi i rozwiązań.
- 2. Empatia
Umiejętność wejścia “w buty” – i dziecka i rodzica, pozwala lepiej zrozumieć całą istotę problemu. A co najważniejsze, spojrzeć na niego z wielu perspektyw: z perspektywy dziecka, rodzica oraz swojej – specjalistycznej.
Uwaga – to umiejętność i cecha, która jest na wagę złota, jednak nie wolno przy niej popadać w skrajności. O czym dokładnie mówię? Czasami jest tak, że specjalista wchodzi w sytuację dziecka i rodzica zbyt mocno i silnie przeżywa całą sytuację. Nie pozwalaj na to, żeby sytuacja klientów dotykała cię emocjonalnie. Wczuj się w nią tylko na tyle, na ile jest to potrzebne do pracy z problemem.
- 3. Znajomość budowy mózgu
Niezależnie od tego, czy jesteś psychologiem dziecięcym, pedagogiem, nauczycielką w przedszkolu, to w twojej pracy może mocno pomóc ci wiedza o budowie mózgu dziecka.
Oczywiście, nie musisz pisać na ten temat doktoratu 🙂 Chodzi o podstawy budowy i funkcjonowania mózgu dzieci, znajomość faz dojrzewania poszczególnych struktur mózgowych i tego, w jaki sposób one mają przełożenie na zachowanie dziecka.
Na przykład: czy wiesz, że dzieci do 7 lat mają problem z odróżnieniem rzeczywistości od zabawy? I to wynika z rozwoju mózgu dziecka. Ponieważ kora nowa, która odpowiada za logiczne myślenie, analizę faktów jest dojrzała w pełni dopiero po 7. roku życia dziecka. Z tego powodu jedną z bardziej skutecznych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi jest zabawa. Chcąc dotrzeć do wrażliwej psychiki dziecka musimy zdawać sobie sprawę, że pewnymi zachowaniami steruje mózg gadzi i nie podlegają one racjonalnym tłumaczeniom.
Nie możemy też wymagać od kilkulatka, że usiądzie i przemyśli swoje zachowanie. Na tym etapie jego mózg nie jest w stanie tego zrobić.
To tylko przykłady sytuacji, w których ta wiedza może okazać się przydatna. Jestem przekonana, że w praktyce znajdzie się ich jeszcze więcej.
- 4. Holistyczne spojrzenie na sytuację
Holistyczne, czyli całościowe spojrzenie na człowieka. Dobry specjalista nie bierze pod uwagę jedynie tego obszaru, na którym najlepiej się zna. Patrzy szeroko. Interesuje się dziedzinami pokrewnymi. W zależności od specjalizacji, może być to neurologia, dietetyka czy fizjologia.
Dlaczego to takie ważne? Ponieważ wszystko w naszym organizmie jest ze sobą połączone.
Przedstawię to na częstym problemie, z jakim zgłaszają się do mnie rodzice – zaparcia u dziecka. Aby rozwiązać ten problem skutecznie i sprawnie, muszę spojrzeć na sytuację holistycznie. Czasami problem leży w nieodpowiedniej diecie. Czasami w głowie dziecka – za problemem stoi stres, strach. Czasami coś nie gra pod kątem fizjologicznym. Dzięki temu jestem w stanie znaleźć źródło problemu, pomóc dziecku i rodzicom lub pokierować do innego specjalisty.
5. Otwartość na nowe rozwiązania
Czasami można trafić do takich specjalistów, którzy nauczyli się czegoś 30-40 lat temu z książek i… na tym przestali. Nadal stosują wiedzę i rozwiązania, które dziś często są już nieaktualne i nie nadążają za obecnymi problemami i wyzwaniami.
Dlatego dobry specjalista to taki, który stale się rozwija, doskonali swoją wiedzę. Świat idzie do przodu cały czas – pojawiają się nowe problemy, ale też nowe rozwiązania. I dobry specjalista uczy się z nich korzystać, jest na bieżąco. Dzięki temu jest w stanie lepiej i skuteczniej pomagać.
Wychodzę z takiego założenia, że najgorsze, co może zrobić specjalista to uznać, że już wszystko wie.
6. Umiejętność budowania relacji z dzieckiem i rodzicem.
Stworzenie odpowiedniej relacji z dzieckiem i rodzicem to podstawa. To jeden z kluczowych elementów procesu. Relacji, w której jest wzajemny szacunek, zaufanie oraz bezpieczeństwo.
Kolejna istotna sprawa – w tej relacji powinny znaleźć się zasady współpracy oraz zdrowe granice – dla dobra klientów oraz samego specjalisty.
Dobry specjalista ustala warunki i potrafi je egzekwować, np. zadania zlecone klientom (od których często zależy sukces procesu rozwiązywania problemu) – aby faktycznie były one realizowane.
Jak skutecznie budować relację pełną zaufania z rodzicem i dzieckiem?
Jako specjalistka z prawie 30-letnim doświadczeniem wiem, że to nie lada wyzwanie. Dlatego przygotowałam coś, co może w tym obszarze pomóc specjalistom, którzy pracują z dziećmi i mają również do czynienia z ich rodzicami. To bezpłatny e-book, z którego skorzystają m.in. pedagodzy, nauczycielki w przedszkolach, żłobkach, psycholodzy, terapeuci integracji sensorycznej, logopedzi.
Oto bezpłatny e-book “Jak skutecznie budować relację pełną zaufania z rodzicem i dzieckiem jako specjalista?”
To najważniejsze zasady i wskazówki, w jednym miejscu, bazujące na prawie 30 latach mojego doświadczenia jako specjalistka pracująca z dziećmi i ich rodzicami.
Jak odebrać bezpłatny poradnik?
- Wejdź na stronę: https://mariolakurczynska.pl/poradnik-specjalista/
- Wpisz swój adres e-mail
- Wejdź na swoją skrzynkę – znajdziesz tam maila, z którego możesz pobrać poradnik.
Dlaczego warto? Bo to aż 25 stron wiedzy i wskazówek, które pomogą usprawnić i ułatwić pracę specjalistów.
To tyle! Może dodasz coś do siebie do listy tych umiejętności? Czekam na Twój komentarz!
0 komentarzy do "6 umiejętności dobrego specjalisty pracującego z dzieckiem"